Καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια λαμβάνουν οριακά επιτυχημένα αποτελέσματα, ακούν αρνητικά σχόλια απο συμμαθητές και δασκάλους ...
"Αν κάποιο παιδί έχει πρόβλημα να συγκεντρωθεί στην δουλειά του και να επιτύχει στην τάξη, δεν θα ήταν παράξενο να αρχίσει να μιλά στους διπλανούς του, να αντιγράφει από άλλους, να ονειροπολεί, να ενοχλεί άλλα παιδιά...αρνητικά αισθήματα γεννιούνται προς τα παιδιά αυτά από δασκάλους και συμμαθητές..."
Τα άτομα με Διάσπαση Προσοχής δεν διαβάζουν εύκολα βιβλία. Κάποιοι διαβάζουν μερικά σημεία. Κάποιοι καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια. Κάποιοι χρησιμοποιούν μολύβι και φωσφορούχο για να υπογραμμίζουν και να μην χάνουν την σειρά.
Υπάρχει ένας λόγος για αυτό. Συχνά συνυπάρχει με την ΔΕΠ και κάποια μαθησιακή δυσκολία, όπως είναι η δυσλεξία. Και ο Hallowell μας εμπιστεύεται στα βιβλία του πως είναι απελπιστικά αργός αναγνώστης. (αυτό δεν τον εμπόδισε να γίνει παιδοψυχίατρος, να λατρεύει τα βιβλία και οι περισσότεροι φίλοι που έχει να έχουν σχέση με τον χώρο της λογοτεχνίας).
Τα δύσκολα χρόνια για κάποιον που είναι αργός αναγνώστης και αντιμετωπίζει δυσκολία στην διαχείριση, απομνημόνευση και ανάκληση πληροφοριών ξεκινούν στο σχολείο. Μερικά από τα παρακάτω θα σας φανούν ενδεχομένως γνωστά και οικεία. Τα διάβασα με ενδιαφέρον στο βιβλίο "Reading by the Colors" της Helen Irlen. Η μέθοδός της είναι γνωστή σε πολλές χώρες του κόσμου και ιδίως στις Η.Π.Α. απ' όπου ξεκίνησε. Mε λίγα λόγια για κάποια άτομα που έχουν πρόβλημα με την κανονική ανάγνωση εξαιτίας του τρόπου που προσλαμβάνουν την εικόνα, η χρήση ειδικών χρωματικών φίλτρων (σε γυαλιά, έγχρωμες διαφάνειες για πάνω στις σελίδες του βιβλίου, φακούς επαφής) που επιλέγονται έπειτα από ειδική διαδικασία τους βοηθά να διαβάζουν απροβλημάτιστα ! Για πολλούς ανθρώπους το λευκό χρώμα πίσω από τα μαύρα γράμματα είναι ενοχλητικό. Ιδιαίτερη αναφορά, γίνεται και στο ότι οι λάμπες φθορίου είναι ενοχλητικές για την ανάγνωση για κάποιους ενώ ενθαρρύνεται η χρήση ντίμερ. Θα έρθουμε σε επαφή με την εν λόγο μέθοδο και θα επανέλθουμε εφόσον δούμε ότι πράγματι βοηθά και έχει αποτελέσματα. (Στην Ελλάδα έχουμε έρθει σε επικοινωνία με τον κο Γιάννη Χατζηδιάκο και τον υπεύθυνο του παραρτήματος Irlen στην Μεγάλη Βρετανία, James Billett)
"πολλές φορές όσο οι γονείς και οι δάσκαλοι αγνοούν την υφιστάμενη μαθησιακή δυσκολία, μπερδεύουν την συμπεριφορά του παιδιού στην τάξη. Το παιδί μπορεί να λάβει την ετικέτα αυτού που έχει προβλήματα συμπεριφοράς"
"τα συνεχή μοτίβα αποτυχίας δεν ήταν όσα είχαν ανάγκη οι ενήλικες. Ήθελαν πραγματικά να μάθουν και να είναι επιτυχημένοι στην ζωή τους. Ήθελαν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να συνεχίσουν να σπουδάζουν και φοβόντουσαν πως αν δεν άλλαζε κάτι δραστικά θα τους ήταν εξαιρετικά δύσκολο"
Ποια είναι η εμπειρία :
"Συχνά χάνω το σημείο που διαβάζω στην σελίδα....διαβάζω πράγματα που δεν υπάρχουν....και βρίσκω το διάβασμα να με μπερδεύει και να μην μου είναι ευχάριστο."
"Δεν μπορώ να διαβάσω όσο χρόνο θα ήθελα"
¨Μισώ να διαβάζω γιατί πρέπει να διαβάσω κάτι 2 και 3 φορές για να το καταλάβω"
"Ότι και αν κάνω διαβάζω πιο αργά από τους γύρω μου, όταν οι άλλοι τελειώνουν το ένα κεφάλαιο εγώ μπορεί να βρίσκομαι στην πρώτη ή δεύτερη σελίδα"
"Μετά από λίγο χρόνο, απλά διαβάζω λέξεις, δεν βγάζω νοήματα"
Όσοι έχουν το "Scotopic Sensitivity Syndrome" το λευκό φόντο με τα μαύρα γράμματα του βιβλίου έχει σχετικά λίγο contrast. Μπορεί το λευκό να υπερτερεί και έτσι τα γράμματα χάνουν την διακριτότητα τους.
"Συχνά φέρνω το βιβλίο κοντά στο πρόσωπό μου, πειραματίζομαι με τις στάσεις διαβάσματος, το λευκό χρώμα με ενοχλεί"
"Πρέπει να καταβάλω πολύ μεγάλη προσπάθεια, να ξαναδιαβάζω το κείμενο για να το κατανοήσω, να κάνω συχνά διαλείμματα"
Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες κάνουν περισσότερες κινήσεις ματιών, κολλά το μάτι τους σε σημεία προκειμένου να διαβάσουν. Συχνή η 1) Αργή ανάγνωση 2) Αναποτελεσματική Ανάγνωση 3) Κούραση ή ύπνος κατά το διάβασμα 4) Μη δυνατότητα για συνεχιζόμενη ανάγνωση 5) Πονοκέφαλος ή ναυτία εξαιτίας του διαβάσματος.
"Όσο σκληρά και να προσπαθούσα, οι δάσκαλοι θα μου έλεγαν να προσπαθώ πιο πολύ. Στην εφηβεία είχα χάσει όλη μου την αυτοπεποίθηση..."
"Όταν βλέπω τους συμμαθητές μου που παίρνουν καλούς βαθμούς, έχουν χρόνο για εξωσχολικές δραστηριότητες, για τους φίλους τους, χρόνο να παίξουν, να βγουν ραντεβού ή απλά να χαλαρώσουν, κλείνομαι σε ένα δωμάτιο χτυπάω το μαξιλάρι μου και κλαίω..."
"Μπορεί να είναι πολύ ταπεινωτικό. Η ανικανότητα να πετύχουν καλά στο σχολείο, δημιουργεί σύγχυση..και φυσικά οι χαμηλοί βαθμοί στα διαγωνίσματα φέρνουν αυτο-επίκριση και δάκρυα..."
"κάποιοι μπορούν να διαβάσουν αρκετά , όσο διαρκεί ένα διαγνωστικό τεστ, αλλά δεν μπορούν όσο θα χρειαζόταν για τις απαιτήσεις της εργασίας ή του σχολείου"
"Αγόραζα συχνά βιβλία, θα διάβαζα ένα δύο κεφάλαια και έπειτα θα το έβαζα στο ράφι. Ήταν κουραστικό το διάβασμα, δεν ήταν άνετο, και απαιτούσε πολύ εργασία. τώρα που τα έγχρωμα φίλτρα έχουν περιορίσει τις ενοχλήσεις, διαβάζω όλα τα βιβλία που έχω μαζέψει..."
'Το πρόβλημα των μαθησιακών δυσκολιών αποκαλείται η αόρατη αναπηρία"
"Χαζός, τεμπέλης είναι μερικά από τα κοινά που έχουν ακούσει τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες. Ξοδεύουν μια ζωή να κάθονται στην τάξη, και την στιγμή που όλοι οι άλλοι μπορούν να διαβάσουν 5 σελίδες, αυτοί παλεύουν με το ζόρι να διαβάσουν την μία..."
Δεν έχουν ανάγκη κανένα να τους πει ότι δεν είναι επιτυχημένοι, το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να ρίξουν μια ματιά στο περιβάλλον τους και να επιβεβαιώσουν το πόσο "ηλίθιοι" είναι...
Στρατηγικές Μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες:
Είναι ευγενικοί με τον καθηγητή. Αναλαμβάνουν περισσότερες εργασίες. Δείχνουν με την συμπεριφορά τους στον καθηγητή να καταλάβει ότι προσπαθούν όσο περισσότερο μπορούν
Ακούν εντατικά την παράδοση και προσπαθούν να απαντούν κατάλληλα και συχνά κατά την διάρκεια συζητήσεων στην τάξη.
Οι καθηγητές τους τους θεωρούν κατάλληλα πληροφορημένους, τους περνούν παρά την αποτυχία τους στα διαγωνίσματα, γιατί δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσπαθούν.
όπως περιγράφει ένας μαθητής:
"Υποκρίνομαι. Έχω καλή προσωπικότητα, ρωτάω πολλές ερωτήσεις, περνάω μερικά test, αποτυγχάνω σε πολλά, οι καθηγητές με περνούν γιατί προσπαθώ"
"Δεν χάνω ποτέ μάθημα...μαθαίνω όσο μπορώ από την παράδοση...διαβάζω την αρχή κάθε παραγράφου...και την περίληψη στο τέλος κάθε κεφαλαίου.."
Ορισμένοι προτιμούν να δείξουν μια αντικοινωνική συμπεριφορά, από το να παραδεχθούν ότι δεν τα καταφέρνουν με το διάβασμα.
Μπορεί να δείχνουν ότι αρνούνται να διαβάσουν, να προξενήσουν ένα επεισόδιο, να εναντιωθούν στον δάσκαλο, όλα αυτά θεωρούν στο μυαλό τους καλύτερα από το να μην τα καταφέρουν μπροστά στους συμμαθητές τους στο διάβασμα ή την εξέταση...
"Δεν είναι σπάνιο τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να έχουν ζητήματα συμπεριφοράς και να αρχίζουν να μην έχουν αυτοεκτίμηση..."
"Να επιλέγουν να μην πηγαίνουν στο μάθημα ή να γίνονται ο κλόουν της τάξης"
Δεν μπορούν να κάνουν ότι τους ζητούν οι άλλοι και δεν γνωρίζουν αρκετά ώστε να πουν "δεν μπορώ να το κάνω". Ξέρουν πως οι συμμαθητές τους μπορούν. Στο συμπέρασμα που βγάζουν, όλοι οι υπόλοιποι είναι εντάξει ενώ οι ίδιοι είναι ηλίθιοι, τεμπέληδες ή κακοί χαρακτήρες...
Τα δύσκολα χρόνια για κάποιον που είναι αργός αναγνώστης και αντιμετωπίζει δυσκολία στην διαχείριση, απομνημόνευση και ανάκληση πληροφοριών ξεκινούν στο σχολείο. Μερικά από τα παρακάτω θα σας φανούν ενδεχομένως γνωστά και οικεία. Τα διάβασα με ενδιαφέρον στο βιβλίο "Reading by the Colors" της Helen Irlen. Η μέθοδός της είναι γνωστή σε πολλές χώρες του κόσμου και ιδίως στις Η.Π.Α. απ' όπου ξεκίνησε. Mε λίγα λόγια για κάποια άτομα που έχουν πρόβλημα με την κανονική ανάγνωση εξαιτίας του τρόπου που προσλαμβάνουν την εικόνα, η χρήση ειδικών χρωματικών φίλτρων (σε γυαλιά, έγχρωμες διαφάνειες για πάνω στις σελίδες του βιβλίου, φακούς επαφής) που επιλέγονται έπειτα από ειδική διαδικασία τους βοηθά να διαβάζουν απροβλημάτιστα ! Για πολλούς ανθρώπους το λευκό χρώμα πίσω από τα μαύρα γράμματα είναι ενοχλητικό. Ιδιαίτερη αναφορά, γίνεται και στο ότι οι λάμπες φθορίου είναι ενοχλητικές για την ανάγνωση για κάποιους ενώ ενθαρρύνεται η χρήση ντίμερ. Θα έρθουμε σε επαφή με την εν λόγο μέθοδο και θα επανέλθουμε εφόσον δούμε ότι πράγματι βοηθά και έχει αποτελέσματα. (Στην Ελλάδα έχουμε έρθει σε επικοινωνία με τον κο Γιάννη Χατζηδιάκο και τον υπεύθυνο του παραρτήματος Irlen στην Μεγάλη Βρετανία, James Billett)
"πολλές φορές όσο οι γονείς και οι δάσκαλοι αγνοούν την υφιστάμενη μαθησιακή δυσκολία, μπερδεύουν την συμπεριφορά του παιδιού στην τάξη. Το παιδί μπορεί να λάβει την ετικέτα αυτού που έχει προβλήματα συμπεριφοράς"
"τα συνεχή μοτίβα αποτυχίας δεν ήταν όσα είχαν ανάγκη οι ενήλικες. Ήθελαν πραγματικά να μάθουν και να είναι επιτυχημένοι στην ζωή τους. Ήθελαν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να συνεχίσουν να σπουδάζουν και φοβόντουσαν πως αν δεν άλλαζε κάτι δραστικά θα τους ήταν εξαιρετικά δύσκολο"
Ποια είναι η εμπειρία :
"Συχνά χάνω το σημείο που διαβάζω στην σελίδα....διαβάζω πράγματα που δεν υπάρχουν....και βρίσκω το διάβασμα να με μπερδεύει και να μην μου είναι ευχάριστο."
"Δεν μπορώ να διαβάσω όσο χρόνο θα ήθελα"
¨Μισώ να διαβάζω γιατί πρέπει να διαβάσω κάτι 2 και 3 φορές για να το καταλάβω"
"Ότι και αν κάνω διαβάζω πιο αργά από τους γύρω μου, όταν οι άλλοι τελειώνουν το ένα κεφάλαιο εγώ μπορεί να βρίσκομαι στην πρώτη ή δεύτερη σελίδα"
"Μετά από λίγο χρόνο, απλά διαβάζω λέξεις, δεν βγάζω νοήματα"
Όσοι έχουν το "Scotopic Sensitivity Syndrome" το λευκό φόντο με τα μαύρα γράμματα του βιβλίου έχει σχετικά λίγο contrast. Μπορεί το λευκό να υπερτερεί και έτσι τα γράμματα χάνουν την διακριτότητα τους.
"Συχνά φέρνω το βιβλίο κοντά στο πρόσωπό μου, πειραματίζομαι με τις στάσεις διαβάσματος, το λευκό χρώμα με ενοχλεί"
"Πρέπει να καταβάλω πολύ μεγάλη προσπάθεια, να ξαναδιαβάζω το κείμενο για να το κατανοήσω, να κάνω συχνά διαλείμματα"
Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες κάνουν περισσότερες κινήσεις ματιών, κολλά το μάτι τους σε σημεία προκειμένου να διαβάσουν. Συχνή η 1) Αργή ανάγνωση 2) Αναποτελεσματική Ανάγνωση 3) Κούραση ή ύπνος κατά το διάβασμα 4) Μη δυνατότητα για συνεχιζόμενη ανάγνωση 5) Πονοκέφαλος ή ναυτία εξαιτίας του διαβάσματος.
"Όσο σκληρά και να προσπαθούσα, οι δάσκαλοι θα μου έλεγαν να προσπαθώ πιο πολύ. Στην εφηβεία είχα χάσει όλη μου την αυτοπεποίθηση..."
"Όταν βλέπω τους συμμαθητές μου που παίρνουν καλούς βαθμούς, έχουν χρόνο για εξωσχολικές δραστηριότητες, για τους φίλους τους, χρόνο να παίξουν, να βγουν ραντεβού ή απλά να χαλαρώσουν, κλείνομαι σε ένα δωμάτιο χτυπάω το μαξιλάρι μου και κλαίω..."
"Μπορεί να είναι πολύ ταπεινωτικό. Η ανικανότητα να πετύχουν καλά στο σχολείο, δημιουργεί σύγχυση..και φυσικά οι χαμηλοί βαθμοί στα διαγωνίσματα φέρνουν αυτο-επίκριση και δάκρυα..."
"κάποιοι μπορούν να διαβάσουν αρκετά , όσο διαρκεί ένα διαγνωστικό τεστ, αλλά δεν μπορούν όσο θα χρειαζόταν για τις απαιτήσεις της εργασίας ή του σχολείου"
"Αγόραζα συχνά βιβλία, θα διάβαζα ένα δύο κεφάλαια και έπειτα θα το έβαζα στο ράφι. Ήταν κουραστικό το διάβασμα, δεν ήταν άνετο, και απαιτούσε πολύ εργασία. τώρα που τα έγχρωμα φίλτρα έχουν περιορίσει τις ενοχλήσεις, διαβάζω όλα τα βιβλία που έχω μαζέψει..."
'Το πρόβλημα των μαθησιακών δυσκολιών αποκαλείται η αόρατη αναπηρία"
"Χαζός, τεμπέλης είναι μερικά από τα κοινά που έχουν ακούσει τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες. Ξοδεύουν μια ζωή να κάθονται στην τάξη, και την στιγμή που όλοι οι άλλοι μπορούν να διαβάσουν 5 σελίδες, αυτοί παλεύουν με το ζόρι να διαβάσουν την μία..."
Δεν έχουν ανάγκη κανένα να τους πει ότι δεν είναι επιτυχημένοι, το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να ρίξουν μια ματιά στο περιβάλλον τους και να επιβεβαιώσουν το πόσο "ηλίθιοι" είναι...
Στρατηγικές Μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες:
Είναι ευγενικοί με τον καθηγητή. Αναλαμβάνουν περισσότερες εργασίες. Δείχνουν με την συμπεριφορά τους στον καθηγητή να καταλάβει ότι προσπαθούν όσο περισσότερο μπορούν
Ακούν εντατικά την παράδοση και προσπαθούν να απαντούν κατάλληλα και συχνά κατά την διάρκεια συζητήσεων στην τάξη.
Οι καθηγητές τους τους θεωρούν κατάλληλα πληροφορημένους, τους περνούν παρά την αποτυχία τους στα διαγωνίσματα, γιατί δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσπαθούν.
όπως περιγράφει ένας μαθητής:
"Υποκρίνομαι. Έχω καλή προσωπικότητα, ρωτάω πολλές ερωτήσεις, περνάω μερικά test, αποτυγχάνω σε πολλά, οι καθηγητές με περνούν γιατί προσπαθώ"
"Δεν χάνω ποτέ μάθημα...μαθαίνω όσο μπορώ από την παράδοση...διαβάζω την αρχή κάθε παραγράφου...και την περίληψη στο τέλος κάθε κεφαλαίου.."
Ορισμένοι προτιμούν να δείξουν μια αντικοινωνική συμπεριφορά, από το να παραδεχθούν ότι δεν τα καταφέρνουν με το διάβασμα.
Μπορεί να δείχνουν ότι αρνούνται να διαβάσουν, να προξενήσουν ένα επεισόδιο, να εναντιωθούν στον δάσκαλο, όλα αυτά θεωρούν στο μυαλό τους καλύτερα από το να μην τα καταφέρουν μπροστά στους συμμαθητές τους στο διάβασμα ή την εξέταση...
"Δεν είναι σπάνιο τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να έχουν ζητήματα συμπεριφοράς και να αρχίζουν να μην έχουν αυτοεκτίμηση..."
"Να επιλέγουν να μην πηγαίνουν στο μάθημα ή να γίνονται ο κλόουν της τάξης"
Δεν μπορούν να κάνουν ότι τους ζητούν οι άλλοι και δεν γνωρίζουν αρκετά ώστε να πουν "δεν μπορώ να το κάνω". Ξέρουν πως οι συμμαθητές τους μπορούν. Στο συμπέρασμα που βγάζουν, όλοι οι υπόλοιποι είναι εντάξει ενώ οι ίδιοι είναι ηλίθιοι, τεμπέληδες ή κακοί χαρακτήρες...
Σχόλια